Asiakkaiden turvallisuus tärkeintä

Asiakkaiden turvallisuus tärkeintä

KIRJOITETTU 9.2.2017
Sydäniskurit eli defibrillaattorit ovat Elixian kuntokeskuksissa ja Scandic-hotelleissa vakiovarusteita.

Kun asiakaskuntaa on runsaasti, erilaisia tapaturmia ja ensiapua vaativia tilanteita voi syntyä milloin tahansa.

– Siksi meillä järjestetään säännöllisesti muun muassa ensiapu- ja turvallisuuskoulutuksia. Niillä varmistamme henkilökuntamme osaamisen yllättävien tilanteiden varalle, kertoo HR Manager Pia Lindroth Elixiasta.

Koulutuksissa harjoitellaan ensiaputaitojen lisäksi defibrillaattorin eli sydäniskurin käyttöä.

– Meillä laitteen käytön opettelu kuuluu moniin koulutuksiin. Henkilökuntamme on toivonut, että myös seuraavassa koulutuksessa käytäisiin jälleen kerran lävitse, miten sitä käytetään, tarkentaa hotellinjohtaja Kirsi Stenius Scandic Tampere Stationista.

Puoliautomaattisen sydäniskurin käyttö on helppoa, sillä laite opastaa toimimaan oikein vaihe kerrallaan.

– Säännöllinen kertaus kuitenkin lisää varmuutta tositilanteen varalle. Koulutuksissa tarkistetaan samalla, että kaikki defibrillaattoriin kuuluvat tarvikkeet ovat paikallaan, Stenius jatkaa.

Jatkuvaa harjoittelua

Scandiceissa tehdään vuosittain turvallisuusauditointeja ja käytännön pelastusharjoituksia, joissa mietitään, miten asiakkaiden ja henkilöstön turvallisuutta voisi parantaa entisestään.

Lisäksi erikseen nimetyissä kriisiryhmissä harjoitellaan erilaisia turvallisuuteen liittyviä tehtäviä kahdesti vuodessa tietämättä etukäteen, mitä tehtäviä pitää ratkoa ja missä järjestyksessä.

– Haluamme olla alamme edelläkävijöitä myös turvallisuusasioissa, Stenius kiteyttää.

Myös Elixiassa järjestetään harjoitushätätilanteita, jotka tulevat henkilökunnalle yllättäen kesken työpäivän.

—Tämä on näkyvä tapahtuma, josta olemme saaneet positiivista palautetta. Asiakkaat kertovat tuntevansa olonsa turvalliseksi, kun hätätilanteita varten harjoitellaan myös arjessa, Pia Lindroth sanoo.

Hän uskoo, että henkilökunnan on helppo työskennellä, kun yrityksessä on mietitty selkeät toimintatavat myös turvallisuusnäkökulmasta.

– Se luo varmuutta työntekijöillemme, ja he osaavat toimia tositilanteissa oikein. Kerran tiloissamme on jouduttu käyttämään defibrillaattoria, ja tilanne päättyi onnellisesti.

Deffa löytyy vastaanotosta

Suomen jokaisesta Elixian 23 kuntokeskuksesta on löytynyt jo reilun vuoden ajan samanlainen defibrillaattori. Kun laite on tuttu, henkilökunta osaa sitä käyttää, vaikka työskentelisikin useammassa eri toimipisteessä.

– Haluamme tarjota asiakkaillemme turvallisen treeniympäristön; se on yksi toimintamme kulmakivistä. Jos jotakin kävisi, olemme valmistautuneita, Lindroth täsmentää.

Elixioissa defibrillaattori on sijoiteltu aina vastaanottoon, kuten muutkin ensiapuvälineet. Sijainnista kertoo kyltti, jotta asiakkaatkin voivat löytää välineistön tarvittaessa.

Myös Suomen jokaisessa 24 Scandic-hotellissa on defibrillaattori vastaanottotiskin tuntumassa.

Kuva: Tiiu Kaitalo

– Vastaanotto on auki jokaisena päivänä ja kaikkina vuorokaudenaikoina, joten se on loogisin paikka sydäniskurille, Kirsi Stenius tarkentaa.

Lisäksi hotellin ulko-oveen on liimattu tarra, joka kertoo, että laite löytyy sisätiloista.

Iskurit defi.fi-sivuille

Suomen Scandic-hotellien jokainen defibrillaattori on rekisteröity defi.fi-sivustolle.

– Yhden toimipisteen rekisteröimiseen sivustolla kului vain muutama minuutti. Lomakkeeseen syötettiin yrityksen nimi, osoite, laitteen valmistaja ja malli sekä yhteyshenkilö, Kirsi Stenius kertoo.

Jotta Suomen kaikki julkisiin tiloihin sijoitellut sydäniskurit olisivat tiedossa, ne suositellaan rekisteröitäväksi avoimeen defi.fi-sivustoon. Sen tarkoituksena on tarjota tietoa puoliautomaattisista defibrillaattoreista ja niiden sijainnista sekä sydänpysähdyspotilaan hoidosta.

– Tämä on tärkeä asia. Elixian defibrillaattorit löytyvät rekisteristä helmikuun aikana, Pia Lindroth lupaa.

 

Teksti: Susanna Haanpää

Kuvaaja: Tiiu Kaitalo