Asiantuntija vastaa: Miten paljon liikkuvan lapsen pitäisi syödä?

Asiantuntija vastaa: Miten paljon liikkuvan lapsen pitäisi syödä?

KIRJOITETTU 7.12.2015
Kysymys: 9-vuotias poikani harrastaa valtavasti liikuntaa ja on jatkuvasti tosi hoikka. Pitäisikö tästä huolestua, ja mitä liikkuvan lapsen tulisi syödä?
Vastaus: Liikkuva lapsi on ilon aihe, liikunta toivottavasti kantaa aikuisuuteen asti. Jos lapsi kasvaa normaalisti omilla kasvukäyrillään ja on aina ollut hoikka, ei liene aihetta huoleen. Lapset ovat jokainen oman mallisiaan.
 
Mikäli painossa on tapahtunut nopeita muutoksia, kannattaa olla yhteydessä kouluterveydenhuoltoon. 
 
Liikkuvan lapsen arjessa muista: 
  1. Säännöllinen syöminen, 5 ateriaa päivässä. Hyvät ja laadukkaat välipalat pääaterioiden lisäksi. 
  2. Kannusta monipuoliseen syömiseen. Riittävä energian saanti on tärkeää, mutta kannusta syömään myös kasviksia, marjoja, hedelmiä ja täysjyväviljatuotteita. 
  3. Sokeria kohtuudella. Jatkuva mehujen, sokerilimujen tai karkin syönti ei sovi lisäenergian tankkauskeinoksi, vaain niiden sijasta kannattaa panostakaa hyviin välipaloihin ja pääaterioihin. Herkuttelu on toki välillä sallittua kaikille. 
  4. Muista riittävä lepo. Liikkuva lapsikin tarvitsee riittävästi unta, lepoa ja ohjelmoimattomia hetkiä. Harrastuksia on sopivasti, jos lapsi ei ole niiden takia väsynyt, lepoa tulee riittävästi, niihin on aina mukava lähteä ja koulussa sujuu hyvin. 
Kysymykseen vastasi ravitsemusasiantuntija, ETM, Kati Kuisma Neuvokas perhe -hankkeesta, joka osana Aivoliiton, Diabetesliiton ja Sydänliiton käynnistämiä terveystalkoita tavoittelee terveempää Suomea. 
 
HYVINVOINTI Sarjassa Yksi elämä -asiantuntijat vastaavat lukijoiden kysymyksiin.