Asiantuntija vastaa: Onko lisäravinteiden syömisestä hyötyä?

KIRJOITETTU 17.12.2015

Asiantuntija vastaa: Onko lisäravinteiden syömisestä hyötyä?

Jos on, mistä tietää, mitä kannattaa syödä?

Vastaus:

1. Ravintolisät ovat tiivistettyjä ravintoainelähteitä esimerkiksi vitamiini-, kivennäisaine- ja kuitupillereitä sekä rasvahappokapseleita, yrtti-ja leväuutteita sekä hiilihydraatti- ja proteiinivalmisteita. Niissä ei ole sellaisia aineita, joita ei saisi ravitsemussuosituksen mukaisesta ruuasta eikä niillä pidä korvata terveellistä syömistä.

2. Tietyissä tilanteissa ja ruokarajoitusten vuoksi ravintolisät saattavat olla tarpeellisia (esimerkiksi raskaana olevilla tai imettävillä naisilla, lapsilla, nuorilla, ikääntyneillä sekä rajoitettua ruokavaliota noudattavilla). Itse voi olla hankala tietää, mitä ravintolisiä kannattaisi syödä. Joidenkin ravintoaineiden tarvetta voidaan selvittää verikokein ja joidenkin tarve selviää, kun terveydenhuollon ammattilainen tekee ravintoanamneesin (ruuankäyttöhaastattelu) esimerkiksi neuvolassa.

Lisätarvetta voi olla esimerkiksi D-vitamiinille, foolihapolle, fluorille, raudalle, Bl2-vitamiinille ja kalsiumille.

3. Ravintolisiin kannattaa suhtautua varauksella. Helposti annetaan vaikutelma, että kaikki tarvitsevat niitä, mutta niistä voi olla haittaakin.

Asiantuntijana toimi ravitsemusterapeutti Liisa Heinonen Yksi elämä -terveystalkoista. Aivoliiton, Diabetesliiton ja Sydänliiton terveystalkoilla saadaan Suomi kuntoon. 

Artikkeli on julkaistu 11.11.2015 Helsingin Uutisissa.