Asiantuntija vastaa: Vatsani tulee kipeäksi kasviksista

Asiantuntija vastaa: Vatsani tulee kipeäksi kasviksista

KIRJOITETTU 20.9.2016
Vatsani tulee kipeäksi useimmista kasviksista. Miten voin lisätä kasvisten määrää niin että pääsisin tästä yli?
  1. Kasvisten määrää on viisainta lisätä ruokavalioon vähitellen, pieninä annoksina, jolloin niitä on helpompi sietää. Määrää voi kokeilla lisätä, kun hyvältä tuntuu.
  2. Kasvisten kypsentäminen helpottaa niiden sulamista ja voi auttaa vatsaoireisiin, joten osan kasviksista voi nauttia esimerkiksi keitettynä.
  3. Vatsakivun taustalla voivat olla joissakin kasviksissa olevat FODMAP-hiilihydraatit, jotka fermentoituvat paksusuolessa aiheuttaen kaasunmuodostusta. Jotkut aistivat suolen venymisen herkemmin kipuna. Kannattaa siis tarkkailla, aiheutuuko kipu esimerkiksi sipulista, valkosipulista, kaalista, pavuista, vesimelonista, omenasta tai päärynästä. Herkkävatsaiselle sopivia kasviksia ovat usein muun muassa salaatit, tomaatti, kurkku, porkkana, munakoiso, sitrushedelmät, banaani ja monet marjat. Ruokavaliota kannattaa vähitellen laajentaa itselle sopivilla kasvislaaduilla, sillä kasviksia olisi hyvä syödä mahdollisimman monipuolisesti niiden terveysvaikutusten vuoksi.
  4. Herkkää vatsaa kannattaa helliä myös liukoisilla kuiduilla. Sitä saa kasvisten lisäksi esimerkiksi kaurasta, joka sopii monelle.
  5. Jos vatsalle sopivia ruoka-aineita tuntuu olevan niukasti, kannattaa kääntyä ravitsemusterapeutin tai muun ravitsemuksen yliopistotutkinnon käyneen ammattilaisen puoleen.
 
Kysymykseen vastasi ravitsemusasiantuntija Laura Toivola Sydänliitosta.