Eläkkeelle siirtyminen on mahdollisuus - minkä hyvinvoinnin askeleen otat jo tänään?

Eläkkeelle siirtyminen on mahdollisuus - minkä hyvinvoinnin askeleen otat jo tänään?

KIRJOITETTU 13.11.2019
Elämän muutostilanteet kysyvät meiltä kykyä sopeutua ja suunnitella omaa elämäämme. Eläkkeelle siirtyminen on yksi näistä suurista muutoksista.
Toisille eläkevuodet ovat hartaasti odotettua aikaa, jolloin voi vihdoin toteuttaa työelämän ja ruuhkavuosien kiireissä paitsioon jääneitä unelmia. Joillekin työelämästä pois jäämisen tuomaa tyhjyyttä on vaikea täyttää, jos arki ja ihmissuhteet ovat olleet vahvasti työpaikkaan kiinnittyneitä.
 
Eläkkeelle siirtymisen voi nähdä mahdollisuutena rakentaa omannäköistä arkea ja pitää itsestään huolta. Kenties elämässä on ensimmäistä kertaa käsillä aika, jolloin voi keskittyä vain omaan itseensä. Miten täyttää tämä aika ja mistä lähteä liikkeelle? Kuinka voisi pienillä asioilla lisätä hyvinvointia? Onko kenties arkiliikunta ja luonnossa liikkuminen jäänyt elämässä taka-alalle? Moni pähkäilee näiden kysymysten parissa yksin. Keskustelu toisten samassa elämäntilanteessa olevien kanssa tarjoaa mahdollisuuden ajatusten vaihtoon ja omien näkökulmien avartumiseen.
 

Motivaatiota etsimässä

Me kaikki tiedämme, että liikkuminen lisää hyvinvointia ja ennaltaehkäisee sairauksia – miksi emme siis liikkuisi enemmän? Motivaatiolla on keskeinen rooli. Mikä minua voisi innostaa liikkumaan? Minkälaisesta liikkumisesta saan iloa, mikä tuntuu hyvältä? Miksi haluan liikkua? Ehkäpä tahtoisin lisää vireyttä ja jaksamista arjen askareisiin tai lastenlasten kanssa touhuamiseen. Liikunta lisäisi myös mielen hyvinvointiani ja toisi iloa elämääni. Jostakin liikuntamuodosta voi myös nauttia niin paljon, ettei se tunnu liikunnalta lainkaan!
 

Omanoloinen liikkuminen

Itselle mielekkään liikkumismuodon löytäminen on olennainen osa liikunnan ilon heräämistä. Kodin lähiympäristö tarjoaa liikkumismahdollisuuksia ulkona viihtyvälle ja kävelylle voi lähteä melkeinpä missä ja milloin vain. Kuntien ja kaupunkien sekä esimerkiksi kansalaisopistojen kurssivalikoimissa on erilaisia vaihtoehtoja aina tanssista kahvakuulaan. Oman paikkakunnan tarjontaan kannattaa tutustua rohkeasti. Liikuntakaverin kanssa voi olla helpompi uskaltautua kokeilemaan jotakin uutta.
 

Ole itsellesi lempeä

Kuten mitä tahansa muutosta tavoiteltaessa pienten askelten merkitys korostuu. Oli kyseessä sitten portaiden käyttö hissin sijaan tai päivittäisen kävelylenkin pidentäminen, pienet teot ovat merkityksellisiä! Muista myös antaa itsellesi myönteistä palautetta ja kiitosta onnistumisista. Sen sijaan, että soimaisit itseäsi, suhtaudu itseesi hyväksyvästi ja lempeydellä: tällä kertaa otin hissin, huomenna kävelen portaita. Muutos vie aikaa.
 

NYTKU! - aika panostaa itseeni

Ikäinstituutti on kehittänyt Elämäni eläkevuodet — liikettä ja mielen voimaa -valmennuksen, jonka tavoitteena on sytyttää omasta hyvinvoinnista huolehtimisen kipinä ja liikkumisen ilo. Valmennuksen motto NYTKU! viittaa siihen, että aika itsestä huolehtimiselle on nyt, ei sitku. Meillä on tapana odotella tulevaa, mutta tosiasiassa tämä hetki on tärkein. Elämäni eläkevuodet -ryhmävalmennuksessa pysähdytään itselle merkityksellisten asioiden ääreen ja kiinnitetään huomiota niihin pieniin hyvinvoinnin askeliin, joita meistä kukin voi ottaa. Itseään kuuntelemalla voi ymmärtää, mitä todella tarvitsee. Elämäni eläkevuodet -valmennusryhmiä luotsaavat Ikäinstituutin kouluttamat liikunnan ammattilaiset sekä eläkeläis- ja kansanterveysjärjestöissä toimivat vertaisvalmentajat.
 
Tutustu eläkevalmennukseen: ikainstituutti.fi/elakevalmennus
 
Kirjoittajat: Saini Suutari ja Taru Tanskanen, Ikäinstituutti
Kuva: Sakari Röyskö, copyright Ikäinstituutti