Helppoja Mindfulness-harjoituksia arkeen

Helppoja Mindfulness-harjoituksia arkeen

KIRJOITETTU 6.9.2017
Arkisen aherruksen ja kiireen keskellä tekee hyvää painaa välillä jarrua ja harjoitella pieniä pysähtymishetkiä.
Nämä pienet 2-3 minuutin hetket tuovat päivään hyvää tekeviä taukoja ja vähentävät koettua stressiä. Pysähtymällä voi huomata sen, mikä automaattiohjauksella toimiessa ei huomaa.
  1. Aamuhengitys. Pysähdy aamulla hengittämään muutama kerta niin, että keskityt vain hengittämiseen. Hengitä vaikka ulko-ovella kotoa lähtiessäsi, tunne raikas ilma sisäänhengityksessä ja hengitä tietoisesti hyvää tekevää energiaa päivääsi. Voit toistaa mielessäsi: "Tästä tulee hyvä päivä." Älä anna kiireelle ja huoliajatuksille valtaa. 
  2. Työmatkalla pysähdy kuuntelemaan. Keskity huomioimaan aamubussissa, autossa tai pyörän selässä, mitä kuulet ympärilläsi. Tutki ääniä kuin kuulisit ne ensimmäistä kertaa, ilman analysointia. Palauta huomiosi ääniin vaikka mieli lähtisi vaeltamaan tuttuja ajatuslatujaan.
  3. Syö rauhallisesti. Keskity aistimaan makuja, tuoksuja ja sitä miltä ruoka näyttää. Anna ruokailun olla itsellesi hyvää tekevä hetki. Hidasta vauhtia, pureskele, nauti ja ole läsnä itsellesi.
  4. Kahvitauolla pysähdy tuntemaan kuuma kahvikuppi ja ole läsnä hetkessä. Voit myös pyrkiä löytää joka kerta yhden asian, joka naurattaa tai hymyilyttää sinua. Juttele hauskan ihmisen kanssa, muistele asiaa joka teki sinut iloiseksi. Tunne ilo kehossasi.
  5. Ruuhkassa tai kiukkuisen ihmisen seurassa, pysähdy ja huomaa millaisia ajatuksia ja tunteita sinussa on. Voit kuvitella mielessäsi, että astut tilanteesta ulos (otat ns. lintuperspektiivin) ja näet tilanteen yläilmoista. Hengitä tietoisesti, ja luota siihen, että tunteet tulevat ja menevät. Asioilla on tapana järjestyä.
Mindfulness on pysähtymistä itsensä äärelle, omien tunteiden ja ajatusten tarkastelua, hyväksyvää läsnäoloa niiden kanssa. Harjoittelemalla läsnäoloa voi oppia suhtautumaan omiin ajatuksiin neutraalisti: "Mielenkiintoista, minussa on tällaisia ajatuksia ja tuntemuksia."
 
Jos päivittäin yrittää muistaa tehdä pieniä asioita läsnäolon tilassa, olo alkaa rauhoittumaan ja vauhti hidastuu. Pienet hyvänolonhetket saavat päivän tuntumaan pidemmältä ja levollisuus voi lisääntyä. Huomaa hengityksesi, siitä kaikki alkaa. 
 
Kirjoittaja: Anne Kuusisto, Mindfulness-ohjaaja, lapsiperhe asiantuntija
 
Kokeile erilaisia mindfulness-harjoitteita