Hengitä rennommin!

Hengitä rennommin!

KIRJOITETTU 23.10.2018
Stressaa, kolottaa ja väsyttää. Henki ei oikein kulje. Missä on syy ja seuraus, ja onko sillä väliä, jos hyvän kierteen saa liikkeelle ja oma olo helpottuu?
Ihmisen keuhkojen sisältämää keuhkorakkuloiden määrää voi verrata asuntoon, jossa on 2−3 huonetta ja keittiö. Tuon huoneiston ilmanvaihtosuodattimena toimii nenä, joka myös lämmittää ja kosteuttaa hengitettävän ilman. Tavoilla, joilla hengitämme, on oikeasti monella tavoin paljon merkitystä.  
 
Tietoinen hengitys yhdistetään usein mindfulnesiin eli tietoiseen läsnäoloon. Näissä trendikkäissä asioissa on paljon yhtäläisyyksiä. Pohjimmiltaan kyse on kuitenkin erilaisista hyvän olon tavoitteista ja menetelmistä. Mindfulness tähtää hyväksyvään pysähtymiseen nykyhetkessä ja sen on todettu edesauttavan sekä fyysistä että psyykkistä hyvinvointia. Kun ihminen on tietoisesti läsnä, hänen ajatuksensa eivät vaella menneeseen eikä tulevaan. Samalla omassa mielessä ajatukset, tunteet ja kokemukset tulevat tunnistetuksi ja niiden olemassaolo hyväksytyksi.
 
 
Artikkeli on julkaistu Hengitysliiton Hengitys-lehdessä.