Kokonaisuus ratkaisee ravitsemussuosituksissa

Kokonaisuus ratkaisee ravitsemussuosituksissa

KIRJOITETTU 4.12.2015
Koko väestölle tarkoitetut ravitsemussuositukset uusittiin vuoden 2014 alusta. Uudistetuissa suosituksissa korostetaan terveellisen ruokavalion kokonaisuutta yksittäisten ravintoaineiden sijaan.

Suositukset on laatinut  Valtion ravitsemusneuvottelukunta.

Suositukset on tarkoitettu ensisijaisesti auttamaan terveydenhuoltoa, ruokapalveluiden tuottajia, elintarviketeollisuutta sekä viranomaisia ja kansanterveysjärjestöjä ravitsemuspalvelujen tuottamisessa ja terveellisen ravitsemuksen edistämisessä.
 
Uusissa ravitsemussuosituksissa ovat muuttuneet suolan, D-vitamiinin ja seleenin suositukset. Suolan päivittäistä saantisuositusta on laskettu ja se on nyt 5 g/vrk. D-vitamiinisuositusta taas on nostettu. Uusi saantisuositus yli 2-vuotiaille lapsille, nuorille ja aikuisille on 10 μg/vrk. Ikääntyneille (> 75 v) suositellaan 20 μg/vrk. 
 
Rasvan ja hiilihydraattien saantisuosituksia on myös hieman muutettu. Rasvan saannin päivittäistä ylärajaa on nostettu (25 – 40 % kokonaisenergian saannista) ja hiilihydraattien saannin alarajaa hieman laskettu (45 – 60 % kokonaisenergian saannista). Rasvaksi suositellaan pehmeitä rasvoja ja hiilihydraattien lähteeksi kuitupitoisia ruoka-aineita.