Matalan verensokerin ensiapu

Matalan verensokerin ensiapu

KIRJOITETTU 31.10.2016
Kun verensokeri laskee liian alas, tarvitaan sokeripitoista ruokaa tai juomaa.

Hypoglykemia tarkoittaa liian matalaa verensokeria, alle 4 mmol/l. Hypo on vakava, jos verensokeri laskee yleensä alle 2,5 mmol/l. Näissä tapauksissa diabeetikko ei pysty enää itse korjaamaan tilannetta vaan tarvitsee muiden apua.

Hypoglykemian oireita voivat olla

  • hikoilu
  • vapina, käsien tärinä
  • hermostuneisuus, sydämentykytys
  • nälän tunne, heikotus
  • väsymys, uneliaisuus
  • keskittymisvaikeudet: ajatus ei kulje
  • päänsärky
  • huimaus, pyörrytys
  • epätävallinen tai riitaisa käytös
  • näön hämärtyminen, näkeminen kahtena

Kun verensokeri laskee liian alas, sitä nostetaan sokeripitoisella ruualla tai juomalla.

Ensiavuksi käyvät esimerkiksi

  • 8 glukoosipastillia
  • 2 desilitraa täysmehua tai tuoremehua
  • 2 desilitraa pillimehua
  • banaani

Huomaa kuitenkin, että jos diabeetikko on tajuton, hänelle ei saa antaa mitään ruokoaa tai juomaa tukehtumisvaaran vuoksi. Jos diabeetikko on tajuton, soita paikalle ambulanssi. Ambulanssia odottaessa diabeetikon suun limakalvoille voi sivellä hunajaa.

Marraskuun 2016 Diabetes-lehdessä on lisää juttuja hypoista. Sitä hypoa en unohda koskaan -jutussa diabeetikot kertovat hypokokemuksistaan.