Nautit pimenevistä illoista, kun tuot valoa aamuihin

KIRJOITETTU 30.10.2016

Nautit pimenevistä illoista, kun tuot valoa aamuihin

Kun päivät lyhenevät kohti talvea, erilaiset univaikeudet lisääntyvät yleisesti. Vaikka moni tuntee itsensä pimeänä vuodenaikana väsyneemmäksi, nukahtaminen on vaikeampaa, unirytmi kadoksissa ja uni muutenkin kevyempää sekä katkonaisempaa kuin aiemmin.

Miksi näin on? Eikö pimeyden pitäisi auttaa meitä saamaan makoisat talviunet? Päinvastoin: vaikka menisi nukkumaan ja heräisi samaan aikaan kuin aiemminkin, ei uni virkistäkään niin kuin ennen.

Yksi elämä -terveystalkoot haastatteli Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessoria Timo Partosta, joka kertoi, että kaiken takana on valo. 

– Nukkuminen kärsii siitä, ettei ole selkeää valoisan ja pimeän vuorottelua. Aamulla on pimeää, päivällä harmaata ja töiden jälkeen taas valotonta. Uni-valve-rytmi, eli sisäinen kellomme, alkaa jätättää ja vuorokausirytmi laahaa, Partonen kertoo.

Valolla on nimittäin välitön virkistävä vaikutus ihmiseen. Kesäisin sama ilmiö voikin syntyä kirkkaiden öiden takia. Synkkänä vuodenaikana valoisan ja pimeän vuorottelua kannattaa korostaa keinotekoisesti esimerkiksi sarastusvalojen avulla. Luonnosta tarvittavaa vaikutusta kun saa vain harvoin. 

Aamuun valoa, päivään liikuntaa

– Lisää valoa tarvitaan etenkin aamun tunteihin. Kun on saanut varhain valoa, sisäinen kello ei jätätä päivän aikana ja keho on illalla valmis nukkumaan, Partonen valottaa.

Hän kannustaa myös harrastamaan säännöllisesti liikuntaa, sillä se parantaa unen laatua sekä virkistävyyttä. Urheilua kannattaa kuitenkin välttää myöhään illalla. Tämän lisäksi omasta unirytmistä kannattaa pitää kiinni, eikä kerätä univelkaa. Jokaisen kannattaa pitää kiinni itselle luontaisesta määrästä unta, joka virkistää. Tämä vaihtelee aikuisella 6–9 tunnin välillä. 

Valon puutteen haitat voi siis ehkäistä helposti. Parilla yksinkertaisella muutoksella omassa arjessa voi nauttia pimenevästä ajasta huolella.

– Puolenpäivän jälkeen sitten voikin siemailla kaamosta rauhassa kun on aamulla saanut kunnon annoksen valoa. Illalla ei kannata enää sytytellä ylimääräisiä valoja, vaan suosiolla pitää tunnelmavalaistus. Tämäkin vahvistaa vuorottelua, sanoo Partonen.