Palkittu ylioppilas: Terveystiedosta saa pienessä ryhmässä enemmän irti

KIRJOITETTU 31.5.2020

Palkittu ylioppilas: Terveystiedosta saa pienessä ryhmässä enemmän irti

Yksi elämä -terveystalkoot on jo useana vuonna palkinnut terveystiedon kirjoittaneita ylioppilaita ja valmistuvia lähihoitajia. Tänä keväänä yksi tunnustuksen saaneista on Polvijärven lukiosta kirjoittanut Meri Karttunen.

Kuva: Jari Matikainen

Polvijärvi on 4 300 asukkaan kunta, joka sijaitsee Pohjois-Karjalassa noin 40 kilometriä maakuntakeskuksesta Joensuusta. Keväällä 2020 oman kunnan lukiosta valmistui 20 ylioppilasta.

Yksi kolmesta terveystiedon kirjoittaneesta on Meri Karttunen, jonka opettaja Kati Kuikka halusi palkita sinnikkyydestä ja aktivisuudesta lukiokurssien aikana.

– Meri teki paljon töitä valmistautuessaan kirjoituksiin ja yllätti suorituksellaan eniten. Heti kirjoitusten jälkeen hän oli suorastaan flow'ssa, koska huomasi onnistuneensa hyvin, Kati kertoo.

Lukiokurssien aikana Meri oli Katin mukaan innokas keskustelija. Merin mielestä terveystiedon tunneissa olikin parasta, että pienessä ryhmässä pystyttiin koko ajan pitämään rentoa keskustelua yllä.

– Asiat jäivät paremmin mieleen, kun sai kertoa omia mielipiteitä ja kuunteli muita, Meri perustelee.

Yläkoulussa ja lukiossa opettavaa Katia viehättää mahdollisuus käyttää erilaisia työtapoja. Hänen mielestään keskustelevilla menetelmällä on valtavan "ryhmäyttävä" merkitys sekä oppilaiden ja opettajan välillä että oppilaiden kesken.

– Terveystieto on hyvin omakohtainen oppiaine, jossa jokaisella on mielipiteitä esimerkiksi eettistä pohdintaa vaativista kysymyksistä. On ihana asia, että tunneilla voidaan keskustella hyvin tasavertaisesti koulumenestyksestä tai opiskeluahkeruudesta riippumatta, Kati pohtii.

Katin saaman palautteen mukaan monipuoliset, keskustelevat työtavat ovat myös oppilaiden suosiossa. Hän arvioi sen kertovan osaltaan lukio-opintojen nykyisestä luonteesta, johon liittyy paljon yksin puurtamista.

– Omien mielipiteiden ja näkökulmien esiin tuominen on nuorille tosi tärkeää, Kati painottaa.

Jo alakoululainen tietää perusasiat oman terveyden ylläpitämisestä. Lukiossa yksilötason näkökulmaa syvennetään teorioilla sekä tuomalla mukaan yhteiskunnallista ja globaalia näkökulmaa. Esimerkkinä Kati mainitsee terveyskäyttäytymisen muutoksen mallin.

– Mallin kautta voi saada selityksen omalle käyttäytymiselleen: miksi on niin vaikeaa vähentää somen käyttöä tai nukkua enemmän.

Toinen mukava asia on Katin mielestä terveystiedon monitieteisyys, jonka ansiosta oppilaat voivat hyödyntää myös toisissa oppiaineissa oppimiaan asioita ja taitoja. Biologian ja maantiedon opettajan näkökulmasta esimerkiksi ajankohtainen koronapandemia linkittyy moneen oppiaineeseen.
 
Kati painottaa kriittisen ajattelun herättämisen merkitystä. Jokainen on oman terveytensä mestari, joka löytää halutessaan monenlaista tietoa. Terveystiedon opettajana Kati toivoo, että opimme tunnistamaan arkitiedon, mutu-tiedon ja tieteellisen tiedon erot.

–  Nuoret haluavat vaalia terveyttään. Terveys löytyy nuorten TOP 3 -arvojen joukosta, hyvin monella se on jopa ykkösenä, Kati kertoo.

Terveystiedon suosio kirjoitettavana aineena on kuitenkin vähentynyt erityisesti sen jälkeen, kun yo-koe tehtiin ensimmäisen kerran sähköisenä syksyllä 2017. Syitä suosion vähenemiseen voi Katin mukaan löytyä niin kirjoitusten vaikeustasosta kuin yliopistojen valintaperusteista. Todistusvalinnassa arvokkaimpia ovat sellaiset lukioaineet, joista on huomattavasti enemmän kursseja kuin terveystiedossa, kuten pitkä matematiikka ja fysiikka.

– Terveystietoa opiskelevat ne, joiden vahvuudet ovat perinteisten lukuaineiden puolella ja joilla on henkilökohtaista kiinnostusta aiheeseen, Kati arvioi.

Pieniä ryhmiä Kati pitää oppiaineen voimavarana. Opetusmenetelmät voi valita kullekin sopivaksi. Opettaja myös ehtii antamaan enemmän henkilökohtaista ohjausta ja tukea vaikkapa esseen kirjoittamiseen, joka voi olla erityisesti lukion alkupuolella ylivoimaisen tuntuista.

– Omaa terveyttä koskevista asioista oli hyvä saada lisää arkielämän tietoa. Pienessä ryhmässä pystyi keskittymään paremmin, Meri kehuu.

Polvijärven lukiossa terveyttä edistetään normaalissa koulupäivässä istumista tauottamalla. Teoriaosuuksien jälkeen kaksikerroksinen koulu kierretään kävellen kahteen kertaan: rappuset ylös ja alas. Keskustelumenetelmää käytettäessä otetaan kysymyksestä kuva puhelimella ja lähdetään kaverin kanssa kävelylle.

– Pienten taukojen pitäminen on oikein loistava idea. Ajatus lähtee paremmin rullaamaan, kun on käynyt pienellä kävelyllä. Tauoilla oli joskus myös jumppatuokio tai venyttelyä, Meri kertoo.

Katin mukaan tauot tai työskentely seisoen ovat myös tapa muistuttaa, että arkipäiväisilläkin asioilla voidaan vaalia terveyttä.

– Tiedon määrä on valtava, mutta esimerkiksi omaa työskentelyasentoaan ei voi nähdä. Pyydänkin välillä keskeyttämään liikkeen ja katsomaan, missä asennossa vieruskaveri on. Omakin ryhti välillä lysähtää, Kati pohtii omaa työergonomiaansa.

 

Mistä unelmoit tai millainen on unelmien päiväsi?

Kati

"Kun työhöni kuuluu monta oppiainetta ja kaksi koulua, näin loman alussa tähtäimessä on kiireettömyys ja aikatauluttomuus. Unelmien päivässäni on luonto ehdottomasti mukana. Unelmien päivään liittyy myös liikkuminen, oma perhe ja ystävien tapaaminen.

Kurkkasin Unelmien työpäivän tapahtumia viime vuodelta. Siellä oli helposti toteutettavia asioita: annetaan myönteistä palautetta kollegalle tai vietetään yhteisiä kahvihetkiä. Tuollaista ei ole koskaan liikaa!"

Meri

"Unelmien päivä on tapahtumarikas. Siihen kuuluu paljon mieluisaa tekemistä ja se, että näen ihmisiä, joista pidän. Tykkään hirveästi puhumisesta, joten sellaisena päivänä on hauskanpitoa ja naurua perheen ja ystävien kanssa.

Minua kiinnostaa ihmisten auttaminen. Unelmoin, että jonakin päivänä olisin mielenterveyden ammattilainen, psykologi tai psykiatri. Joku päivä aion sen tehdä!

#nautitaanpäivittäin #unelmienpäivä #unelmientyöpäivä
 

Yksi elämä -terveystalkoot palkitsi ylioppilaita ja lähihoitajia

Yksi elämä -terveystalkoot palkitsi keväällä 2020 ennätysmäärän uusia lähihoitajia ja terveystiedon kirjoittaneita ylioppilaita: yhteensä 165 eri puolilta Suomea. Palkinnot jaettiin tällä kertaa jo seitsemäntenä vuonna peräkkäin.

Kevään ylioppilaiden ja lähihoitajien palkitsemisessa ovat yhdessä Yksi elämän kanssa mukana Liikunnan ja Terveystiedon Opettajat ry LIITO ja Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer.

Lue lisää: Yksi elämä -terveystalkoot palkitsi ylioppilaita ja lähihoitajia