Pysäytä esidiabetes ja ehkäise tyypin 2 diabetesta

Pysäytä esidiabetes ja ehkäise tyypin 2 diabetesta

KIRJOITETTU 29.12.2016
Vain ikävuodet ja geenit ovat annettuja - muihin diabetekselle altistaviin tekijöihin voit itse vaikuttaa.

Tee ensin tyypin 2 diabeteksen riskitesti ja ryhdy sitten toimeen. Jos saat testissä yli 15 pistettä, sinulla saattaa jo olla esidiabetes. Sillä tarkoitetaan esivaihetta, joka vuosien kuluessa kehittyy tyypin 2 diabetekseksi. Esidiabeteksessa sokeriaineenvaihdunta ei ole enää normaali.

Paljon on kuitenkin tehtävissä. Ryhdy omatoimisesti diabeteksen ehkäisytoimiin, jos riskipisteet ovat koholla. Esidiabeteksessa toteutetut elintapamuutokset ehkäisevät tai ainakin lykkäävät tyypin 2 diabetekseen sairastumista. Tee itsellesi suunnitelma kakkostyypin ehkäisemiseksi Kakkostyypin ehkäisyn avaimet -esitteen ohjeilla, joista tässä lyhennelmä:

  • Seuraa hyvinvointiasi ja jaksamistasi.
  • Vältä stressiä ja nuku riittävästi.
  • Pyydä sokerirasituskoe, jos sait riskitestissä yli 15 pistettä tai erityisesti, jos sinulla on ollut raskausdiabetes.
  • Jos suvussasi on diabetesta, ole erityisen tarkka siitä, että ylimääräisiä kiloja ei pääse kertymään vyötärölle.
  • Ylipainoisella jo viiden prosentin painonlasku pienentää selvästi vaaraa sairastua tyypin 2 diabetekseen.
  • MIttaa verenpaine kotona säännöllisesti, pyri alle 140/90 mmHg arvoihin.
  • Vältä sokeripitoisia juomia, karkkeja ja lisättyä sokeria.
  • Syö päivittäin kasviksia, hedelmiä, marjoja ja täysjyvävijatuotteita, saat niistä tärkeitä kuituja.
  • Suosi pehmeitä rasvoja, esim. ruokaöljyä voin sijaan.
  • Lisää päivittäisiä askeleita tai muuta ruumiillista ponnistelua. Älä istu aloillasi pitkiä aikoja.
  • Pidä alkoholinkäyttö kohtuudessa, älä tupakoi.