Teitkö uudenvuodenlupauksen?

KIRJOITETTU 19.1.2016

Teitkö uudenvuodenlupauksen?

Koskaan ei ole liian myöhäistä tehdä positiivista elämänmuutosta. Yksi elämä –terveystalkoiden eläintestillä selvität hauskalla tavalla, mikä lupaus tukee parhaiten sinun terveyttäsi.

Koskaan ei ole liian myöhäistä tehdä positiivista elämänmuutosta. Yksi elämä –terveystalkoiden eläintestillä selvität hauskalla tavalla, mikä lupaus tukee parhaiten sinun terveyttäsi. Oletko antilooppi, joka kevyesti kirmailee? Vai oletko kenties saukko, joka viihtyy seurassa eli haluat lisätä aikaasi läheisten ja ystävien kanssa?  

Lupauseläin auttaa sinua päättämään. Yksi elämä –terveystalkoot auttaa lunastamaan lupauksen. Uudenvuodenlupaus.fi –palvelussa voit konkretisoida  lupauksesi. Saat lupauksestasi kuvan sosiaalisen median kanaviin. Kun jaat päätöksesi, vahvistaa se omaa sitoutumistasi. Lisäksi Yksi elämä ja muut lupauksen tehneet tsemppaavat Sinua läpi vuoden. Onnistuminen on helpompaa yhdessä!

"Minä lupaan käyttää vähemmän alkoholia"

"Alkoholin kulutuksen vähentäminen laskee verenpainetta ja vähentää riskiä altistua sydämen rytmihäiriöille. Lisäksi alkoholi sisältää paljon energiaa ja käytön vähentäminen helpottaa painonhallintaa, joka on keskeinen sydänterveyteen liittyvä asia", kommentoi Suomen Sydänliiton ylilääkäri Mikko Syvänne.

"Alkoholin käytön vähentäminen näkyy nopeasti helpompana painon hallintana, seksi-elämän parantumisena ja jopa positiivisina vaikutuksina ulkonäköön. Ajatus juoksee terävämpänä ja reaktionopeus palautuu kehon aktivoidessa uudelleen sille tärkeiden entsyyminen ja hormonien toimintaa. Lupaajan kehon ja puolison lisäksi myös siis pomo tykkää tästä kehityssuunnasta."

"Minä lupaan lisätä säännöllistä liikuntaa"

"Liikunta on täsmälääke moneen asiaan. Se villitsee hyvän olon hormonit liikkeelle ja vaikuttaa hyvin kokonaisvaltaisesti terveyteemme. Verenkierron ja aineenvaihdunnan paranemisesta hyötyy koko keho. Fyysinen vointi kohenee ja unen laatu paranee", kertoo Aivoliiton liikuntasuunnittelija Virpi Lumimäki.

Liikunnan lisääminen on loistava lupaus! Jokapäiväiset askareet kuten ostoskassien kantaminen ja kodin siivoaminen sujuvat paljon kevyemmin säännöllisen liikunnan lisääntyessä. Säännöllisesti liikkuvilla on tutkitusti todettu olevan pienempi riski sairastua yli 20 sairauteen verrattuna sohvaperunoihin. Fyysisten terveyshyötyjen lisäksi liikunta parantaa sekä unenlaatua että tuottaa mielihyvää. Molemmat auttavat vähentämään stressiä ja masentuneisuutta.

"Minä lupaan syödä vähemmän roskaruokaa"

"Todennäköisesti vähentämällä selkeästi karkkien, sipsien ja vastaavien ylimääräisten välipalojen syöntiä paino laskee. Tärkeintä on kokonaisvaltaisen, terveellisemmän ruokavalion löytäminen ja selkeissä aterioissa pidättäytyminen. Usein käy niin, että jos ihminen muuttaa ruokavaliotaan ja tulee tietoiseksi elämäntavoistaan, tämä rohkaisee kokonaisvaltaisempaan elämänmuutokseen", kannustaa Diabetesliiton laillistettu ravitsemusterapeutti Eliina Aro.

Epäterveellisen ruokavalion on todettu rasittavan ihmisen elimistöä yhtä paljon kuin tupakoinnin. Yksistään suolan käytön vähentämisellä on merkittäviä terveysvaikutuksia. Suolapommien välttämisellä alennat verenpainettasi ja vähennät AVH eli aivoverenkiertohäiriöiden riskiä. Vaihtamalla tyydyttyneitä eli kovia rasvoja sisältävät roskaruoat pehmeitä rasvoja sisältäviin ruokiin, vähennät riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Terveellisen ruokavalion avaimena toimii lisäksi runsas kasvisten syönti. Se vähentää myös syöpäriskiä. Lisää lupauksista ja niiden terveysvaikutuksista löydät osoitteesta: www.pienipaatospaivassa.fi

Eläintestin voit tehdä osoitteessa: http://mikaelainolet.yksielama.fi/

Terveyslupauksen voit tehdä koska vain osoitteessa: www.uudenvuodenlupaus.fi

Lisätietoja:
Eija Seppänen, viestintäpäällikkö
Yksi elämä - terveystalkoot, 040 508 3645
eija.seppanen@sydanliitto.fi