Tyypin 2 diabetekselle altistaviin tekijöihin voi itse vaikuttaa - vain ikävuodet ja geenit ovat annettuja

Tyypin 2 diabetekselle altistaviin tekijöihin voi itse vaikuttaa - vain ikävuodet ja geenit ovat annettuja

KIRJOITETTU 28.11.2018
Diabetesta sairastavien elämänlaatua ja työkykyä voidaan tukea laadukkaalla hoidolla ja hyvällä omahoidon tuella. Diabetesliitto on kehittänyt verkkoon palveluja, joissa voi testata omaa sairastumisriskiään, tutustua paremmin oman sairauden hyvään hoitoon sekä saada ja antaa vertaistukea.

Suomessa jo noin puolella miljoonalla ihmisellä on diabetes. Selvästi suurin ryhmä ovat tyypin 2 diabeetikot, joita tiedetään olevan noin 300 000. Lisäksi arvellaan, että noin 150 000 sairastaa tyypin 2 diabetesta tietämättään. Tyypin 1 diabeetikoita Suomessa on noin 50 000.

Diabeteksessa haima ei tuota insuliinia tarpeeksi tai ollenkaan tai insuliini vaikuttaa elimistössä puutteellisesti. Kyseessä on pitkäaikaissairaus, joka vaatii päivittäistä omahoitoa.

 

Tee riskitesti

Riskitestillä voit helposti arvioida oman riskisi sairastua tyypin 2 diabetekseen.

Tee riskitesti

Kysymyksiä on vain kahdeksan, joten se ei montaa minuuttia vie, mutta antaa osviittaa tilanteestasi. Jos saat testissä yli 15 pistettä, sinulla saattaa jo olla esidiabetes. Sillä tarkoitetaan esivaihetta, joka vuosien kuluessa saattaa kehittyä tyypin 2 diabetekseksi. Esidiabeteksessa sokeriaineenvaihdunta ei ole enää normaali.

Lue lisää: Usein kysyttyä

Lue lisää: Pysäytä esidiabetes ja ehkäise tyypin 2 diabetesta

 

Diabeteshoitajan vinkit

Tyypin 2 diabeteksen kehittymiseen vaikuttavat sekä perimä että elintavat. Perimääsi et voi vaikuttaa, mutta elintapoihisi voit, sanoo diabeteshoitaja Kati Hannukainen Diabetesliitosta.

1.       Pidä painosi normaalina. Solujen ympärille kertynyt rasva heikentää insuliinin tehoa ja edesauttaa diabeteksen kehittymistä.

2.       Syö terveellistä, monipuolista ruokaa, joka sisältää runsaasti kuituja ja kohtuullisesti rasvaa. Kiinnitä huomiota rasvan laatuun: suosi pehmeitä rasvoja ja vältä kovia rasvoja. Hyvää pehmeää rasvaa saat kalasta, kasviöljyistä, kasviöljypohjaisista rasiamargariineista sekä siemenistä ja pähkinöistä. Kovaa rasvaa saa pääasiassa eläinkunnan tuotteista. Sen määrän tulisi olla alle kolmasosa kaikesta syödystä rasvasta.

3.       Liiku säännöllisesti, koska liikunta parantaa insuliinin tehoa elimistössä. Harrasta sekä kestävyysliikuntaa että voimaharjoittelua. Lihasmassan kasvaessa lihasten sokeriaineenvaihdunta paranee. Liikunta vaikuttaa edullisesti myös veren rasvoihin.

Lue Asiantuntija vastaa -palsta

Tutustu diabetekseen liittyviin aineistoihin

Tutustu Yksi elämä -hankkeissa tuotettuihin diabetekseen liittyviin aineistoihin

 

Kurssille kelloon katsomatta

Diabetesliitto on vienyt kurssitarjontaansa verkkoon, kiitos Yksi elämä -terveystalkoiden mahdollistaman kehitystyön. D-opistosta löytyy verkkokursseja sekä tyypin 2 että tyypin 1 diabeetikoille. Lisäksi kursseja järjestetään odottaville äideille ja raskausdiabeteksen sairastaneille.

Tyypin 1 diabetesta sairastaville Tyyppi 1 tasapainoilee. Verkkokurssi on tarkoitettu jo pidempään sairastaneille, joilla on haasteita jaksamisen ja hoitomotivaation kanssa.

Tyypin 2 diabetesta sairastava, Onko sairautesi todettu äskettäin tai enintään runsas vuosi sitten? Kaipaatko tietoa siitä, millainen sairaus tyypin 2 diabetes on? Ehkä haluat myös jakaa kokemuksia muiden kanssa.

 D-opiston kurssit saattavat soveltua juuri sinulle!Viiden-kuuden viikon aikana voit rauhassa perehtyä kurssin monipuolisiin sisältöihin ja kysyä tarkennuksia asiantuntijoilta, juuri sinulle sopivina ajankohtina. Kurssimaksu on 25 euroa. Jos olet diabetesyhdistyksen ja sitä kautta Diabetesliiton jäsen, kurssi maksaa sinulle 15 euroa.

Tutustu D-opistoon

Raskausdiabeteksen verkkovalmennukset

Äidit ja ammattilaiset kokosivat ylipainoisille odottajille sekä raskausdiabeteksen sairastaneille äideille turvallista tutkimukseen ja pitkäaikaiseen kokemukseen perustuvaa tietoa elintapojen muuttamisesta sekä raskausdiabeteksen jälkeisestä hoidosta. Verkkovalmennukset ovat saanut hyvää palautetta.

Hyvää oloa odotukseen -verkkovalmennus on tarkoitettu ylipainoisille odottajille. Kurssilla tarkastellaan omaa arkea ja mietitään mahdollisten elintapamuutosten toteuttamisen mahdollisuuksia. Uusi kurssi alkaa joka kuukauden ensimmäinen maanantai.

Raskausdiabeteksen jälkeen -verkkovalmennukset käynnistyivät D-opistossa tammikuussa 2017. Nyt verkkovalmennuksen on käynyt ensimmäisen vuoden aikana jo 361 raskausdiabeteksen sairastanutta äitiä. Mukana on ollut myös terveydenhuollon ammattilaisia tutustumassa kurssiin, jotta nämä voisivat suositella valmennusta asiakkailleen.

"Valmennukseen osallistuneita yhdistää halu pitää huolta itsestään. Tavoitteena on sekä ehkäistä uusi raskausdiabetes mahdollisen seuraavan raskauden aikana että vähentää myöhemmin puhkeavan tyypin 2 diabeteksen riskiä", projektisuunnittelija Kia Koivusilta Diabetesliitosta kertoo.

Lue artikkeli: Jottei enää raskausdiabetesta

Seuraavat verkkokurssi: Katso tarkemmat tiedot

 

Vertaiset löytyvät verkosta

Deebogi on vilkas ja säännöllisesti päivittyvä useamman diabeetikon yhteinen bloggariyhteisö. Blogit on tarkoitettu diabeetikolta toiselle, vertaisten kesken jaettavaksi. Deeblogia kirjoittaa mittava joukko ykkös- ja kakkostyypin diabeetikoita sekä diabeetikkolasten vanhempia.

Tutustu Deeblogiin

 

Diabeetikon muistilista

Tiesitko että sekä lapsi- että aikuisdiabeetikon munuaisten kunto pitäisi tarkistaa joka vuosi? Tai että raskausdiabeteksen jälkeen tulisi käydä sokerirasituskokeessa kolmen vuoden välein, vaikka edellisen mittauksen tulokset olisivat olleet normaalit? Diabeteksen hyvän hoidon avaimet -muistilistoista voisi olla hyötyä!

Muistilistat palvelevat mainiosti sekä terveydenhuollon ammattilaisia että diabetesta sairastavia.

Lue lisää: Diabeetikon määräaikaishuoltojen muistilista