Uni on aivojen parasta aikaa

KIRJOITETTU 22.1.2016

Uni on aivojen parasta aikaa

Matti Nykäsen viisasta aforismia soveltaen, ja uusimman tutkimustiedon mukaan uni on aivojen yö- tai oikeastaan työvuoro. Unen aikana aivojen välitila suurentuu ja aivojen nestekierto tehostuu.

Aivot ikään kuin huuhtoutuu puhtaaksi. Unen aikana aivot myös uusiutuvat. Aivojen hermosolut järjestäytyvät. Tarpeettomat yhteydet siivotaan pois, toisaalta tarpeellisia yhteyksiä vahvistetaan.

Uni,  unen laatu, unen tarve, unirytmi, ilta- vai aamuihminen, nokkaunet, ruokaperäset. Uni on yleissana monelle eri asialla. Jo koulussa opimme, että ihmisellä on ns. REM-unta ja syvää unta. Nämä vaihtelevat yleensä tietyissä jaksoissa, mutta varmasti eniten vaihtelua uneen syntyy yksilöllisistä tekijöistä.

Unen merkitys terveydellä on kiistaton.  Liian vähäinen uni aiheuttaa mm. työuupumusta, mielialan muutoksia, muistihäiriöitä, lihomistaipumusta, verenpainetta ja häiriöitä sokeriaineenvaihdunnassa. Unen merkitys on tyypin 2 diabeteksen ehkäisyssä nousemassa entistä tärkeämmäksi. Uniapnean hoitaminen parantaa jo puhjenneen diabeteksen hallintaa.

Uni tukee myös painonhallintaa. Univaje heijastuu ruokatottumisiin ja altistaa siten lihomiselle. Erityisesti syvän unen puute lihottaa. Myöhäinen nukkumaanmeno vähentää syvää unta, koska suurin osa syvästä unesta nukutaan alkuyönä. Hyvän unen vinkkejä ja ohjeita on roppakaupalla saatavilla. Koska uni on aivojen pyykkikone, jää meille tehtäväksi antaa siivoukselle riittävästi aikaa, säännöllisesti. Siitä tulee palkkioksi hyvä mieli.

Kirjoittanut: Leena Nieminen