Vähemmän stressiä-enemmän iloa ja energiaa!

Vähemmän stressiä-enemmän iloa ja energiaa!

KIRJOITETTU 21.11.2019
Kaikki me tunnemme stressiä silloin tällöin. Stressiä tarvitaan tavoitteiden saavuttamiseen, mutta liiallisena se on haitallista. Stressin hallinnan taitoja kannattaa opetella ja löytää itselle sopivat stressin hallintakeinot.
Kaikki me tunnemme stressiä silloin tällöin. Jos pystyy pitämään stressin sopivalla tasolla, voi saada siitä lisäenergiaa – kunhan näköpiirissä on seesteisempi vaihe, jolloin pääset lepäämään, toipumaan ja rauhoittumaan. Ihannetapauksessa stressistä saa lisäpotkua, täydentävän annoksen energiaa edessä olevaan haastavaan tilanteeseen. Jälkikäteen voi onnitella itseään: selviydyin tuostakin voittajana! Olen jälleen yhtä koettelemusta vahvempi.
 

Testaa oma stressiherkkyytesi 

Monella syksyn kiireet ja pimeys saavat mielen maahan ja hermot kireälle. Stressioireiden tunnistaminen riittävän ajoissa mahdollistaa asioihin puuttumisen ennen kuin paine kasvaa liian suureksi. Mieli ry:n verkkosivuilla on stressitesti, jolla voi testata oman stressiherkkyyden.
 

Kaikki stressi ei ole haitallista

"Stressillä tarkoitetaan tilannetta, jossa ihmiseen kohdistuu niin paljon haasteita ja vaatimuksia, että sopeutumiseen käytettävissä olevat voimavarat ovat tiukoilla tai ylittyvät. Monet tutkijat uskovat, että miltei mikä tahansa myönteinen tai kielteinen muutos voi vaikuttaa yksilöön stressaavasti. Mikään ärsyke ei sinänsä stressaa, vaan reaktio riippuu paljon yksilön vastustus- ja sietokyvystä, erityisesti näkökulmista ja asenteista. Filosofi Epiktetos sanoi: "Eivät asiat sinänsä vaivaa meitä, vaan meidän käsityksemme niistä."
Kaikki stressi ei ole haitallista. Keskeistä on, onko stressi tilapäistä vai jatkuvaa. Määräaikaista stressiä ihminen kestää paljon paremmin. Lyhytaikainen stressi ei yleensä aiheuta ongelmia – se saa ihmiset tekemään parhaansa. Pitkäaikainen stressi voi olla monin tavoin vaarallista." 
Lue lisää Duodecimin Terveyskirjastossa
 

Etsi itselle parhaat keinot ja käytä niitä stressin hallintaan 

Stressiä tarvitaan tavoitteiden saavuttamiseen, mutta liiallisena se on haitallista. Stressin hallinnan taitoja kannattaa opetella. Omien ajatusten ja tunteiden tunnistamisessa voi Oivasta olla apua. Suomalaistutkijoiden yhteistyössä Mieli ry:n kanssa kanssa kehittämän hyvinvointiohjelman ja mobiilisovelluksen avulla voi lievittää stressiä, kohentaa mielialaa ja löytää lisää mielekkyyttä elämään. 
Oivan harjoitukset auttavat keskittymään, olemaan läsnä, tunnistamaan itselle tärkeitä ajatuksia ja tunteita.
 
Tutustu Oivaan
 

Lisää hyviä rutiineja arkeen

Mieti arjen rutiineja ja kokeile niiden muokkaamista. Mistä kuormittavista rutiineista voisit päästä eroon? Tee tietoinen päätös: ryhdy pikku hiljaa muokkaamaan hyvistä asioista päivittäisiä rutiineja. Hyvät rutiinit vahvistat hyvinvointia ja lisäävät voimavaroja ja auttavat sinut takaisin hyvälle tuulelle ikävyyksien jälkeen. Merkitse mukavia asioita kalenteriisi tai puhelinsovellukseen. Kerää niitä. Ihaile mukavien asioiden kokoelmaasi riittävän usein.
 
Valitse itsellesi parhaiten sopivat vinkit stressinhallintaan Sydänliiton verkkosivuilta tai katso vinkit Yksi elämän videokirjastosta.
 

Pyri eroon haitallisesta stressistä

Haitallinen, jatkuva stressi aiheuttaa monenlaisia oireita ja voi pitkittyessään olla terveydelle vaarallista. 
Lue lisää Aivoliiton verkkosivuilta tai katso vinkit Yksi elämän videokirjastosta.
 

Tavoitteena stressitön joulu

Pimenevä vuodenaika pitkine iltoineen sopii hyvin uusien arkirutiinien luomiseen. Jos aloittaa nyt, on jouluun mennessä päässyt jo pitkälle. Parhaassa tapauksessa on edistynyt niin hyvin, ettei koe minkäänlaista jouluun liittyvää stressiä vaan nauttii hyvillä mielin juhlapyhistä ja ylimääräisistä vapaapäivistä!
 

Linkkejä lisätietoon

Faktat - Yksi elämän faktat stressistä
Aivoterveys ja mieli - Aivoliiton artikkeleita
Stressi kuuluu elämään - Mieli ry:n artikkeleita