Asiantuntija vastaa: Mitä lisäravinteita yli 70-vuotiaan kannattaa syödä?

KIRJOITETTU 2.2.2016

Asiantuntija vastaa: Mitä lisäravinteita yli 70-vuotiaan kannattaa syödä?

Miten paljon yli seitsemänkymppisellä enää imeytyy ravinnosta ravinteita? Syömme hyvin monipuolisesti, mutta siitä huolimatta otamme aina lisäravinteita. Itsestä tuntuu, että niistä olisi hyötyä. Onko tällaista tutkimusta tehty?

Tutkimusten mukaan ravintoaineiden imeytyminen ei riipu iästä. Ikääntyessä sen sijaan sairaudet, heikentynyt ruokahalu tms. voivat vaikuttaa ravitsemustilaan. Monipuolinen ruoka on paras ravintoaineiden lähde, jota pillerit eivät voi korvata.

 

Ravintolisistä ei ole todettu olevan hyötyä ainakaan sydän- ja verisuonitautien tai syövän ehkäisyssä. Suurina määrinä joistakin voi olla jopa haittaa. Joillakin lisäravinteilla voi olla myös haitallisia yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa. Ainoa suositeltava lisäravinne on D-vitamiini. Sitä suositellaan 75 vuotta täyttäneille 20 mikrogrammaa. Muille aikuisille riittää pienempi lisä pimeimpään vuodenaikaan, jos ruokavalioon ei kuulu D-vitaminoituja maitovalmisteita, margariinia ja kalaa. Jos käyttää muita lisäravinteita, kannattaa varmistaa, että kivennäisaineiden ja vitamiinien saannissa ei ole päällekkäisyyttä ja että annokset pysyvät päivittäisten saantisuositusten rajoissa.

 

Ruokavaliorajoitteiden ja sairauksien suhteen lisäravinteiden käytöstä kannattaa kysyä hoitavalta lääkäriltä tai ravitsemusterapeutilta. Sairauksista esimerkiksi mahalaukun hapottomuus voi johtaa B12-vitamiinin imeytymishäiriöön sekä huonontaa kalsiumin ja raudan imeytymistä. 

 

Asiantuntijana toimi ravitsemusterapeutti Tuija Pusa, THM, Sydänliitosta.

 

Artikkeli on julkaistu 30.1.2016 Helsingin Uutisissa, Länsiväylässä, Nurmijärven Uutiset, Tuusulanjärven Viikkouutisissa, Vantaan Sanomissa ja Vihdin Uutisissa sekä  lehtien verkkopalveluissa.