Liikunnan unelmat yhdistävät liikkuvat ja liikunnasta haaveilevat

Liikunnan unelmat yhdistävät liikkuvat ja liikunnasta haaveilevat

KIRJOITETTU 23.3.2016
"Liikunta lisää onnellisuutta"

Paljon liikkuvat hehkuttavat liikunnan mukanaan tuomaa hyvää oloa ja fiilistä. Heille liikunta on olennainen osa elämää. Vähän liikkuvia houkuttaa liikkeelle hyvä ilma, kaunis luonto tai puoliso tai hyvä ystävä. Myös halu pysyä työ- ja toimintakykyisenä motivoi.

Tiedot käyvät ilmi vielä avoinna olevasta verkkotutkimuksesta, jossa ihmisiltä kysytään sitä, mikä heidät innostaa liikkeelle. Vastaajat saavat vastata tutkimukseen omin sanoin. Samalla he myös voivat arvioida muiden vastauksia. Vastanneita tähän mennessä on 555. Tutkimus on avoinna 10.5. asti

"Meitä kiinnostavat erityisesti vähän tai ei ollenkaan liikuntaa harrastavien vastaukset", Yksi elämä -terveystalkoiden viestintäpäällikkö Eija Seppänen sanoo.  On arvioitu, että liikkumattomuus maksaa Suomelle 3–4 miljardia euroa vuodessa. Tämä on yli 600 euroa jokaista suomalaista kohden.

Yksi elämä -terveystalkoot koordinoi tänä vuonna Liiku terveemmäksi -päivää. Move for Health on WHO:n lanseeraama kansainvälinen hanke, jonka tavoitteena on edistää liikuntaa osana terveellisiä elintapoja. Kampanjan ilmentymänä kymmenet maailman maat Suomen lisäksi viettävät vuosittain Liiku terveemmäksi -päivää 10. toukokuuta.

"Suomessa olemme nimenneet päivän Unelmien liikuntapäiväksi. Silloin jokainen voi toteuttaa omaa liikunnan unelmaansa. Olemme haastaneet mukaan ihan joka ikisen vauvasta vaariin. Haluamme, että ihmiset löytävät itselleen sopivia tapoja liikkua."

Uskalla unelmoida


"Haluamme myös, että ihmiset rohkaistuvat unelmoimaan itselleen sopivia tapoja liikkua. Oman unelman kirjoittaminen voi tehdä siitä jo astetta todellisempaa. Aika monella meistä on koululiikunnasta jäänyt ikäviä muistoja", Seppänen tunnustaa.

Tutkimuksessa kysytään muutama taustatieto, esimerkiksi vastaajan ikäryhmä.

Alle 20-vuotiaat nuoret unelmoivat rajojensa rikkomisesta. Riippuliito, laskuvarjohyppy tai mikä tahansa, missä saa tuntea ilmavirran kasvoillaan. Myös sukeltaminen, merien tutkiminen ja siten omien rajojen rikkominen kiehtoo.

"Kalliokiipeily. Pitkä matka alhaalta ylös, päässä meinaa huipata jokaisen kavutun metrin jälkeen, tuuli suhisee, jalat ja kädet tärräävät, mutta matkaavat päättäväisesti kohti huippua. Se tunne, kun koko maailma levittyy jalkojen eteen kallion päällä. Olo on kuin voittajalla, pahin vastustaja on päihitetty, itseni."

Mistä unelmoivat 20–39 -vuotiaat? Aika monessa vastauksessa elämän ruuhkavuosia elävät unelmoivat vapaasta ajasta ja intohimon löytämisestä normiarkeen. Oma personal trainer nousee useammankin mieleen. Moni unelmoi myös tanssista, joku omista luistimista.

"Löytäisin taas intohimon. Harrastin nuorempana kilpaurheilua ja silloin liikkuminen oli elämäntapa. Töiden ja lasten myötä omasta kunnosta huolehtiminen on jäänyt liian vähälle. Haluaisin taas löytää intohimon liikkumiseen ja myös energiaa siihen."

"Liikuntaunelmani! Haluaisin oppia tanssimaan, street dancea, hiphopia, balettia! Myös koiratanssi voisi olla hauskaa, sillä koirat ovat tärkeä osa elämääni ja haluan yhdistää ne harrastuksiini mahdollisuuksien mukaan."

"Luistelu. En omista luistimia ja olisi mukava kokeilla taas luistelua. Viimeksi koulussa tuli luisteltua ja se tuntui pakotetulta kun oli vielä huonot luistimetkin."

Entä, jaksaako 40–59 -vuotias enää unelmoida? Kyllä jaksaa. Tämän ikäryhmän vastaajia on 240 ja heistä peräti 161 kirjoitti meille oman liikuntaunelmansa. Aika moni on valmis kokeilemaan jotain ihan uutta, ampumahiihtoa, melontaa, vaellusratsastusta, triathlonia, yksipyöräilyä, snorklaamista. Tässäkin ikäryhmässä moni kaipaa omaa ohjaajaa.

"Uiminen olisi unelmani. En osaa uida mutta rakastan vedessä leikkimistä."

"Ratsastus. Haluaisin opetella ratsastamaan "vanhoilla päivilläni". Jo pelkkä hevosen selkään pääseminen on jo suoritus. Harrastus voisi olla yhteinen lapsenlapseni kanssa. Samalla kertaa mummu sekä lapsi heppailisivat. Sitten harrastaisin joogaa sekä asahia, jotta saisin venyteltyä ratsastuksen jälkeiset kipeät lihakset."

"Oma ohjaaja, joka ideoisi ja ehdottaisi uutta. Liikuntaunelmani olisi lähempänä omaa ikääni oleva personal trainer eli idoija, joka järjestäisi joka viikko tai joka toinen viikko erilaista ohjelmaa, jonka hän olisi todennut juuri minulle hyväksi. parasta olisi, jos hän järjestäisi sinne kuljetukset (voisin maksaa tästä ekstraa!) ja kertoisi että tämä olisi hyvä liikuntamuoto sinulle.
Liikuntaunelmani olisi myös pitkäaikainen, jonkin todella sydäntä lähellä olevan liikuntamuodon löytäminen. En ihan täysin tiedä vielä, että mikä laji on se minun juttuni? Olisin avoin uusille ehdotuksille, ja haluaisin testata vatsatanssia, ilmajoogaa, zumbaa, lavatansseja, kuviouintia."

93 vastaajaa on yli 60-vuotiaita. Heistä reilu puolet, eli 58 kertoi liikuntaunelmansa. Aika maltillisia nämä ovat. Seniorit unelmoivat terveydestä, luonnossa liikkumisesta, seurasta ja läskipyöräajelusta aurinkoisilla keväthangilla.

"Hyvä mieli. Hyvä seura jossa liikutaan rauhallista tahtia. Hyvä musiikkia kuunnella jossain rauhallisessa paikassa, Laavulla luonnossa nokipannukahvia ja muutama makkara tikun nokassa käristymässä nuotiolla. Tämän jälkeen pieni lenkki hyvässä seurassa."

"Olen salin asiakas vielä 90 vuotiaana. Intoni, kuntoni ja mielitekoni kantaa minut hyvässä fyysiessä, psyykkisessä ja sosiaalisessa kunnossa vielä 90 v ikäisenä salille ainakin tanssillisiin juttuihin ja seurustelemaan vaikka infrasaunan ( tai mikä sitten lieneekin) lauteille."

"Unelmat kantavat, kun omat jalat uupuvat. Vieläkö joskus Lapin tuntureille kiipeäisin, soutaisinko Tenolla lohta? Pyöräilisinkö Ahvenanmaalla vai kävelisinkö Santiago de Compostelan pyhiinvaellusreittiä? Entä jos saisinkin lenkkikaverikseni kiltin koiran, joka ei riuhdo eikä tempaise minua kumoon? Ja tänään... jaksaisinko sen tutun lenkin...? "

 

Luonto inspiroi kaikkia


Kansallisen liikuntasuosituksen mukaan aikuisen ihmisen tulisi liikkua viikossa 2,5 tuntia. tai jotain tsekkaa tämä.

Vastaajista 12 % eli 67 ilmoittaa liikkuvansa vähemmän kuin kaksi tuntia viikossa. Heistä 28 vastasi kysymykseen: Jos kaikki olisi mahdollista, mikä on Sinun liikuntaunelmasi. Mikä saa sinut liikkeelle? Vastaukset tuntuvat aika helpostikin saavutettavilta unelmilta: tanssi, aikuisbaletti, uiminen, vaellus, luistelu.

"Porukalla liikkuminen antaa lisäpuhtia liikkumiselle. Television katselu ja tietokoneen käyttö puoleen nykyisestä. Sen jälkeen ylös, ulos ja lenkille."

"Elämyksellistä liikkumista. Haaveilen aikalisästä ja elämyksellisestä liikkumisesta. Näitä olisivat pitkä pyörälenkki Suomesta Välimerelle, patikkaretki Alpeilla, polkujuoksu Lapissa tai pitkä, pyhiinvaellusmainen kävelymatka."

"aamujumppa. sinne ku pääsis mutta ku se mielijumppa on salilla jonne on neljänkympin kk-maksu, se on liikaa mulle."

"Vaellus. Haluaisin mennä vaellukselle, olen kerran elämässäni ollut vaelluksella ja se oli aivan mahtavaa!"

"Hiihtolenkki. En omista suksia ja pieni hiihtolenkki olisi niin piristävää, pienet eväät mukaan vielä niin tulisi mieleen ihan lapsuus."


Yli kuusi tuntia viikossa liikkuvia vastaajia on 140. Näistä peräti 106 on halukkaita kertomaan liikunnan unelmansa. Nämä ovatkin aivan eri luokkaa kuin vähän liikkuvien unelmat. Ilmainen crossfit, ilmainen pilates, oma henkilökohtainen ohjaaja, fustra, kiipeilyvalmentaja.

"Oma henkilökohtainen pilatesohjaaja"

"Uudet triathlonvälineet"

"Kiipeilyvalmentaja ja AIKAA harrastaa. Näin viisikymppisenä olisi mahtavaa katsoa, mihin vielä pystyy, jos olisi valmentaja. Olen treenannut pitkään ja tiedän, että voisin vielä edistyä.. Työt vievät nyt liikaa aikaa matkoineen, joilla ei aina todellakaan pysty harrastamaan haluamani mukaan. Sitä voisi kompensoida ammattivalmentajan ohjeilla, löytyisi hyviä, tehokkaita harjoitteita vaihtelevissa oloissa."

 

Liikunnasta tulee hyvä fiilis ja mieli. Liikunnasta tulee aina hyvä olo ja lisää energiaa, liikunnan jälkeen ei koskaan kaduta että tuli lähdettyä. Jos lähtiessä väsyttää niin palatessa olo on aivan päinvastainen. Liikunnasta tulee kokonaisvaltaisesti hyvä olo ja se hyvä olo vaikuttaa koko perheen hyvinvointiin - tätä hyvää oloa haluan opettaa myös lapsilleni. Liikunta tuo myös yksinkertaisesti onnellisuutta.

Lisätietoja,
Eija Seppänen, viestintäpäällikkö Yksi elämä -terveystalkoot
040 508 3645
eija.seppanen@yksielama.fi

 

Järjestä oma tapahtuma tai ilmoittaudu muiden tapahtumiin

www.unelmienliikuntapäivä.fi

 

Osallistu liikunnan unelmat -verkkoaivoriiheen