Pienet teot tuovat liikunnan työhön ja arkeen - Ex-ammattiurheilija Tero Karhu kertoo, miten liikkumisesta tehdään tapa

Pienet teot tuovat liikunnan työhön ja arkeen - Ex-ammattiurheilija Tero Karhu kertoo, miten liikkumisesta tehdään tapa

KIRJOITETTU 25.9.2017
Pienikin määrä säännöllistä liikuntaa on tutkimuksissa osoittautunut varsinaiseksi ihmelääkkeeksi: se parantaa verenkiertoa, hidastaa Alzheimerin taudin kehitystä, saa paremmalle tuulelle, nostaa energiatasoja ja parantaa unen laatua. Entinen ammattiurheilija Tero Karhu kertoo, miten jokainen meistä voi päästä nauttimaan paremmasta olosta, mielestä ja työstä lisäämällä liikkumisen osaksi arkea ja työtä.

Listaa liikunnan positiivisista vaikutuksista voisi jatkaa lähes loputtomiin – ja suurin osa meistä tietää sen. Miksi sitten kiireen iskiessä ja töiden kasaantuessa liikkuminen usein lentää to do -listan loppuun?

– Tunne on varmasti jokaiselle tuttu. Joskus on myös töistään tosi innoissaan, eikä malta lopettaa. Oli syy työkuormaan mikä tahansa, ei pitkällä tähtäimellä täysi uppoutuminen työhön kuitenkaan ole hyväksi, neuvoo entinen ammattiurheilija, nykyinen toimittaja Tero Karhu.

Liikkumisella pois työmoodista

Karhu tietää mistä puhuu. Reilu seitsemän vuotta sitten kymmenen vuoden ura ammattilaisjalkapalloilijana vaihtui pikkuhiljaa toimittajan hommiin. Freelancerina toimiminen on tuonut mukanaan monia kiinnostavia projekteja, jotka aika ajoin osuvat pahasti päällekkäin. Se tarkoittaa pitkiä päiviä.

– Liikunnasta en kuitenkaan koskaan luovu. Se on henkireikä, joka pitää kasassa – tapa, jolla pääsee irti työmoodista. Vaikka on kuinka paljon stressiä ja muuta ajateltavaa, niin liikun kuitenkin todella paljon. Koska se on itselle tärkeää ja siitä tulee hyvä olo sekä henkisesti että fyysisesti, en anna muiden asioiden mennä sen edelle, Karhu selittää.

Saadakseen liikunnasta hyvää oloa ja mieltä ei onneksi tarvita entisen ammattiurheilijan vimmaa.  Aikuisten suositellaan harrastavan viikkotasolla ainakin 2,5 tuntia kohtuukuormitteista kestävyysliikuntaa. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi työmatkan taittamista reippaalla kävelyllä.

– Hyötyliikunta on koko homman ydin, sillä saa liikunnan osaksi arkea ja jopa työpäivää. Pienillä liikuntateoilla pääsee jo todella pitkälle.

Sano ei "supermiesprojekteille"!

Nopeasti syttynyt liikuntainnostus saattaa kuitenkin lopahtaa samaa tahtia kuin se syntyikin. Uuden vuoden jälkeen ostetut uudet salivaatteet tai kesäkuntoon tähtäävät tarkat suunnitelmat jäävät monella lojumaan kaapin pohjalle. Karhulla on erilainen ehdotus liikunnan lisäämiseen.

– "Supermiesprojektit" ovat sellaisia, joissa asetetaan tavoitteet tosi korkealle. Vaikka ne saavuttaisikin, on vaarana, että ne jäävät vain projekteiksi, eivät elämäntavaksi. En usko parin kuukauden mielettömiin mailimääriin, vaan hitaaseen, kevyeen muutokseen. Pienistä puroista syntyy lopulta iso virta.

Kevytkin muutos vaatii tosin hieman suunnitelmallisuutta ja motivointia. Rutiinien syntymistä voi auttaa yksinkertaisesti kävelylenkkien ja muun liikunnan merkkaaminen omaan kalenteriin. Aluksi kannattaa olla myös itselleen tsemppaava kannustaja: miettiä aktiivisesti pienenkin liikkumisen hyviä vaikutuksia ja palkita itsensä kehulla tavoitteiden saavuttamisesta.

– Joskus kirjoitan ylös omaan kalenteriin liikuntamerkinnän kohdalle, että "Hyvä Tero, sä teit sen!". Jos haluaa tehdä kestäviä muutoksia, siinä on pakko olla mukana positiivinen tunne. Siitä se sitten lähtee, kunnes liikkuminen on jo ihan huomaamatta mukana arjessa!

Teron 3 + 1 vinkkiä lisätä liikuntaa kiireiseen työarkeen

  1. Piristy kävelyllä lounaan jälkeen
    Kevyenkin lounaan jälkeen työn pariin palaaminen voi tuntua raskaalta. Ota pieni kävelylenkki, niin et nukahda tietokoneen ääreen! Vartin päivittäinen kävely on yhteensä jo puolet suositellun kevyen liikunnan minimistä.
  2. Pyörä- tai kävelypäivä kerran viikossa
    Jo yksi kävellen tai pyörällä taitettu matka töihin ja takaisin kotiin on askel oikeaan suuntaan. Jos työmatka on pitkä, voisiko edes osan siitä kulkea jalan? Suunnittele päivä etukäteen ja merkkaa se kalenteriin. Muista kehua itseäsi, kun onnistut!
  3. Pientä liikettä työn lomassa
    Ota ainakin muutaman kerran päivässä minuutin tai parin tauko, nouse seisomaan ja tee pieniä liikkeitä. Liikuttele selkää, vedä napa sisään, venyttele kylkiä tai käy vaikka kyykyssä. Keho kiittää ja veri lähtee kiertämään!

     + 1 Ota kaveri mukaan!

Kaverin kanssa on usein kivempaa, ja samalla tulee hoidettua myös hyvinvoinnin sosiaalista puolta. Innokkaita kävelijöitä tai mini-taukojumpan ystäviä löytyy varmasti jokaiselta työpaikalta!