Tyypin 2 diabetes riskiä voi itse alentaa

Tyypin 2 diabetes riskiä voi itse alentaa

KIRJOITETTU 19.4.2016
Tyypin 2 diabeteksen riskiä alentavat normaalipaino, liikunta, kasvispainotteinen ruoka. Vyötärölihavuus ja ns. kovat rasvat puolestaan lisäävät riskiä.

Diabeetikon ruokavalio noudattaa Valtakunnallisia ravitsemussuosituksia. Hyvä ravitsemus on yksinkertaista ja selkeää: säännölliset ateriavälit, lautasmalli, runsaasti kuitupitoisia ruokia, kuten täysjyväleipää ja kasviksia sekä niukasti kovaa rasvaa, suolaa ja sokeria sisältäviä ruokia.

Mikäli ylipainoa on syntynyt, auttaa pienikin painon pudotus vähentämään riskiä sairastua ja saattaa korjata kohonneen verensokerin normaaliksi ilman lääkkeitä.

Liikunta alentaa monella tavalla diabetesriskiä.  Liikunta muun muassa alentaa verenpainetta, parantaa sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa, ehkäisee vyötärölihavuutta, tehostaa insuliinin käyttöä ja auttaa painonhallinnassa.

Testaa tyypin 2 diabetes riskisi.