Kohti kevään kuntavaaleja

Kevään 2017 kuntavaaleja varten laajaa valtakunnallista vaalityötä tekivät Yksi elämä -järjestöjen kanssa Hammaslääkäriliitto, Lääkäriliitto, Suomen Lähi- ja Perushoitajaliitto SuPer, Suun terveydenhoidon ammattiliitto STAL ja Tehy. Yhteinen tavoitteemme oli nostaa terveyden edistämisen teemat isoksi aiheeksi.

Päätöstä oli helppo perustella myös marraskuussa 2016 YouGovin Yksi elämälle tekemällä tutkimuksella, jonka mukaan yli puolet äänestäjistä odottaa kuntavaalien ehdokkailta terveyspäätöksiä. Verkossa toteutettuun tutkimukseen osallistui 1006 kansalaista.

Terveyden edistäminen on suomalaisille tärkeä vaaliteema kevään kuntavaaleissa. 53 % äänestäjistä kertoi odottavansa ehdokkaaltaan terveyttä edistäviä päätöksiä. Aktiivisemmin äänestävästä ikäluokasta, 55–74-vuotiaat, terveyden edistämistä odotti 64 %. Naisista 59 % vaati ehdokkaaltaan terveyttä edistäviä päätöksiä.

Terveyden edistäminen ei ole pelkästään soteuudistusta ja terveydenhoitoa. Kuntalaisten odottamia terveyttä edistäviä ratkaisuja tulisi tehdä kaikilla hallinnon aloilla – jokainen päätös on terveyspäätös"
, Sydänliiton pääsihteeri Tuija Brax toteaa.

YouGovin tuottaman bränditutkimuksen tulosta käytettiin tiedotteissa ja puolueille suunnatuissa viesteissä. Kumppaneidemme kanssa puhuimme kuntapäättäjille rahasta ja välitimme viestiä siitä, että terveysinvestoinnit voivat olla myös taloudellisesti järkeviä. Sama viesti välitettiin äänestäjille Helsingin Sanomien etusivulla. Sosiaalisessa mediassa tarjosimme lukijoille esimerkiksi Viisi helppoa tapaa osallistua kuntavaalivaikuttamiseen.

  • Haasta ehdokkaita somessa.
  • Livetwiittaa.
  • Herätä keskustelua ryhmissä.
  • Etsi oma terveysehdokkaasi.
  • Jaa materiaaleja.

Myös omia Yksi elämä -joukkoja valjastettiin aktivoitumaan seuraavalla markkinointipäällikön viestillä:

Hesarin etusivu värjätään turkoosiksi huomenna!

Torstaina 30.3.2017 Hesarin kannessa on Yksi elämän kuntavaalivaikuttamisen ilmoitus. Tavoitteena on herättää keskustelua terveyspäätöksistä kaikissa mahdollisissa kanavissa.

Yksi elämän toimijoilta ympäri Suomen toivotaan aktiivista keskustelun seuraamista, siihen reagoimista ja myös keskustelun herättämistä niin Twitterissä kuin Facebookissakin. Muistathan käyttää somessa tunnisteita #terveysehdokas, #terveystalkoot ja #kuntavaalit – voit myös halutessasi merkata Yksi elämän Twitter-tilin @yksielama postauksiisi, jos se tuntuu sopivalta.

Miten voit osallistua keskusteluun?

Voit napata aamulla kuvan Hesarin kannesta ja postata sen Twitteriin ja Facebookiin. Esimerkkisaate: Tiesitkö, että terveyspäätöksillä voi säästää miljoonia? Löydä oma ehdokkaasi: www.terveysehdokas.fi #terveysehdokas #yksielämä #kuntavaalit

Voit postata someen myös kuvia Yksi elämän setelinippucaseista, myös niitä caseja, joita Hesarin etusivulla ei ole käytetty. Saatteeksi sopii hyvin esim. casen aihe ja säästetyt summat. Muista taas hashtagit.

Varaudu myös reagoimaan muiden postauksiin ja aiheista heränneeseen keskusteluun ja kommentointiin. Lisäpontta omaan argumentointiin löydät täältä: https://www.yksielama.fi/paattajille

Muista aina faktat ja positiivinen asenne! Ei pidä provosoitua kyseenalaistavista kommenteista.

Merkitse mahdollisuuksien mukaan myös tuttuja kuntavaaliehdokkaita ja puoluejohtajia tai ministereitä postauksiin.

Aktiivista someviestintää ja keskustelua terveyspäätösten vaikutuksista kannattaa jatkaa aina kuntavaalipäivään 9.4.2017 saakka.

Kuntavaalivaikuttamisessa käytössä oli kolme keinoa: Terveysehdokas.fi -vaalikone, Setelinippuesitteet sekä Olohuonetentit

1. Terveysehdokas.fi -vaalikone

Terveysalan järjestöt lähettivät lehdistötiedotteen yhteisestä vaalikoneesta 14. maaliskuuta:

"Suuret suomalaiset terveysalan järjestöt ovat lyöneet näissä kuntavaaleissa hynttyyt yhteen. Aivoliiton, Diabetesliiton ja Sydänliiton yhteiset Yksi elämä -terveystalkoot kutsui mukaan Suomen Hammaslääkäriliiton, SuPerin, Tehyn, Lääkäriliiton ja Stalin, jotka yhdessä toteuttivat terveysehdokas.fi-vaalikoneen, jolla suomalaiset voivat löytää oman terveysehdokkaansa."

Vaalikone – suomen- ja ruotsinkielellä – toteutettiin tiukalla aikataululla joulu–tammikuussa, ja olosuhteisiin nähden toteutus oli onnistunut ja lopputulos tyydyttävä. 2 896 kuntavaaliehdokasta teki profiilin vaalikoneeseen, mikä on noin 10 % ehdokkaista.

"Vaalikonemarkkinoilla" oli tungosta ja käyttäjiä vaalikoneeseen ei saatu aivan odotetusti, mutta Helsingin Sanomissa julkaistun etusivun ilmoituksen ansiosta kampanjan varsinainen kohderyhmä, eli ehdokkaat saatiin kiinnostumaan terveysehdokkuudesta. Mainoksella ajateltiin kannustettavan äänestäjiä nostamaan terveyden edistämisen tärkeyttä esiin, nyt vaikutus tuli suoraan ehdokkaita aktivoimalla.

Kaikista valtuustoihin valituista ehdokkaista 911 (yli 10 %) oli terveysehdokkaita. Valtuutetut jakautuivat puolueittain seuraavasti: Kokoomus 127, Perussuomalaiset 81, Keskusta 140, Kristillisdemokraatit 68, RKP 29, SDP 174, Vasemmistoliitto 178, Vihreät De Gröna 107 ja muut yhteensä 7.

Vaalikoneen myötä saimme kontaktin uusiin valtuutettuihin ja yhtä lailla myös muihin ehdokkaisiin. Erityisen aktiivisia osallistujia olivat suurten kaupunkien ehdokkaat.

Sulje

2. Setelinippuesitteet

Koska jokainen päätös on terveyspäätös, ja koska jokainen terveyspäätös on talouspolitiikkaa, kokosimme terveysinvestoinneista 11 esimerkkiä jotka osoittavat, että kunnissa on mahdollista investointien kautta parantaa suomalaisten terveyttä ja vähentää menoja. Nämä painettiin käyntikortin kokoisiksi setelin malliksi infograafeiksi, jotka niputimme yhteen.

Suomen- ja ruotsinkielellä toteutettu setelinippuesite toimi hyvänä viestinnän välineenä. Yhteistyökumppanit tuottivat setelinippuun myös omat setelinsä. Seteleitä jaettiin ministeriöissä, puoluetoimistoissa, tapaamisissa, satunnaisissa kohtaamisissa, katukampanjassa ja niitä toimitettiin myös suoraan ehdokkaille.

Idea setelinipuista syntyi tiettävästi Porissa 2016, jolloin SuomiAreenalla pelattiin rahasta ja jaettiin kuvitteellisia rahasäkkejä. Seteliniput sisälsivät

11 tapaa säästää rahaa terveysinvestoinnilla:

  • Alkoholin mini-interventiot
  • Diabetes
  • Kaatumisvaaran arviointi
  • Liikunnallinen kuntoutus
  • Perhetyö
  • Pyörätiet
  • Ryhmäkuntoutus
  • Sydänkuntoutus
  • Sydänmerkki-ateriat
  • Vanhuspalvelut
  • Ylipaino

Sulje

3. Olohuonetentit

SuomiAreenan 2016 onnistunut pelillinen tilaisuus herätti tarpeen luoda helposti jalkautettavan mallin terveysjärjestöjen paikallistasolle. Malli luotiin yhdistämällä lyhennetty pelillinen osio normaaliin olohuonetenttiin.

Olohuonetenttejä varten laadimme ohjeistuksen sekä myös erillisten videon, miten olohuonetentti voidaan järjestää.

Olohuonetentti osoittautui kuitenkin liian vieraaksi suurimmalle osalle paikallisia toimijoita. Olohuonetentti-konsepti oli periaatteessa toimiva, mutta kentän aktivoiminen ei onnistunut alkuunkaan siinä määrin kuin toivoimme. Sen osoitti myös palautekysely sidosryhmille ja kumppaneille.

Sulje

Palautekysely

Kuntavaalien vaalipäivä oli 9. huhtikuuta 2017. Lähetimme sidosryhmille ja kumppaneille kiitokset yhteistyöstä sekä palautekyselyn, joka oli avoinna 13.4–10.5. välisen ajan. Palautekyselyyn vastasi 181. Mediaanivastaustaika 8,30 minuuttia. Kaksi vastaajaa kolmesta oli jonkin verran mukana vaalikampanjoinnissa.

Kysyimme, miten eri vaikuttamiseen materiaalit ja tekotavat toimivat. Parhaiten vastaajien mielestä toimivat terveyden edistämisen esimerkit, terveysehdokas.fi ja kuntavaalikampanjan mediatiedotteet. Melko hyvin toimivat seteliniput ja Helsingin Sanomien etusivun ilmoitus. Huonoiten toimi vastaajien mielestä olohuonetenttikonsepti.

Sulje