Terveystalkoot terveemmän Suomen puolesta

Yhteistyö uusien kumppaneiden TBWAn ja Ellun Kanojen kanssa alkoi näkyä. Käyttöön otettiin Nautitaan päivittäin -slogan ja osahankkeille haettiin sukunäköä. Mahdollisuuspartio käynnistyi ja brändikirjakin valmistui.

2015

Vuosi avattiin valtakunnallisella Uudenvuodenlupaus -kampanjalla. SuomiAreenalla palauteltiin ja Eloseminaarissa käynnistettiin terveystalkoot. Lokakuussa järjestettiin ensimmäinen Puhutaan rahasta -seminaari. Ensimmäistä kertaa järjestetty verenpaineen mittauskampanja tuotti yli 6000 verenpaineen mittausta. Neuvokas perhe pokkasi painonhallintapalkinnon työstä lasten ylipainon ehkäisyssä. Viestinnässä otettiin käyttöön viestinnän nyrkki.

Yksi elämää voisi kuvata suureksi uusioperheeksi, johon kuuluu ainakin 15 lasta eli osahanketta. Melkein jokaisella on omat tunnuksensa ja nimensä. Sisällöllisesti hankkeet liittyvät valtimoterveyteen, mutta visuaalisesti ja verbaalisesti ne ovat enemmän tai vähemmän toisistaan irrallisia.

Uusien kumppaneiden kanssa tehdyssä tarkennetussa markkinointi- ja viestintästrategiassa merkittävimmät tarkennukset liittyivät juuri brändin strategiaan eli siihen kuka viestii. Nyt viestittiin liian monella suulla ja viesti katosi. Jatkossa kokonaisuudesta haluttiin tehdä yhtenäisempi ja vahvempi. Ajattelussa on samaa analogiaa, mitä on Fazerin makeisissa. Niillä on omat nimensä, mutta ne kuuluvat kaikki Fazerin tuoteperheeseen jota yhdistää vielä slogan: "Sanokaa Fazer kun haluatte hyvää!"

Valtimoriskit hallintaan

Vuoden 2015 aikana Yksi elämässä siirryttiin erillisbrändistrategiasta yhteiseen identiteettistrategiaan, jossa osahankkeet liitettiin visuaalisesti ja sanallisesti Yksi elämä -brändiin. Samalla lähdettiin rakentamaan myös siltoja eri verkkosivujen välille sekä laajemminkin järjestöjen muuhun sisältöön.

Vuoden 2015 aikana tämä muutos vietiin käytäntöön, ja se aiheutti haastetta ja hämmennystä. Esimerkiksi osahankkeet pelkäsivät oman näkymisensä puolesta. Sähköisiin allekirjoituksiin annettiin suositus käyttää Yksi elämä tai osahanke -tunnusta. Samoin vuonna 2015 Yksi elämä -tunnukseen lisättiin TBWAn kehittämä iskulause: Nautitaan Päivittäin.

Tunnus toteutettiin myös ruotsiksi (Ett liv – Njut varje dag), englanniksi (One Life – Enjoy every day) sekä venäjäksi.

Uusi slogan tiivisti Yksi elämän ydinviestin:

"Parempi terveys rakentuu pienistä päivittäisistä valinnoista. Ihminen voi hyvin, kun hän liikkuu sopivasti, syö ja juo kohtuudella sekä muistaa myös rentoutua muiden seurassa – mielellään joka päivä."